לעזור לילדים להתמודד עם האובדן של חיית המחמד

עבור רוב הילדים, חיות מחמד הם יותר מאשר רק בעלי חיים של המשפחות שלהם – הם חברים של המשפחה והחברים הכי טובים.

למרבה הצער, השמחה של להיות הבעלים של חיית מחמד הולכת יד ביד עם שברון הלב של לאבד אחת, בין אם בגלל זה זקנה, מחלה, או תאונה וזה יכול להיות קשה מאוד. אחרי הכל, חיית המחמד היא הראשונה שמקבלת את פניי הילדים בבוקר ואחרי הלימודים. חיית המחמד לפעמים היא המקום בו הילד מתנחם בו כאשר הוא חולה או מרגיש לא פופולרי או נסער.

אמנם אי אפשר להגן על הילדים מפני אובדן של חיית מחמד, אך אתם יכולים לעזור להם להתמודד עם זה. ומכיוון שמוות של חיית מחמד עשויה להיות הפעם הראשונה בה הם מאבדים מישהו אהוב. תהליך האבל יכול לעזור לילדים ללמוד כיצד להתמודד עם אובדן אחר לאורך כל החיים.

שיתוף הילד בחדשות וללמדו כיצד להתמודד עם הצער

אחד החלקים הקשים ביותר באובדן חיית המחמד זה שברגע שתודיעו להם את הבשורה הילד עלול לגרום צער רב לילד. נסו לדבר איתו בשיחה של אחד על אחד במקום שבו הם מרגישים בנוחיות ובטוחים – למשל בחדר שלהם, בסלון הבית או אצל סבא וסבתא, ודאגו שדעתם לא תוסח מהפרעות כלשהם.

כמו שהייתם מתמודדים עם כל נושא קשה, ספקו מידע לפי ראות עיניכם ושתפו את המידע לפי גיל הילד. במידה ומדובר בילדים קטנים, מסו למנוע מהם תיאורים גרפים ובמקום השתדלו לספר לילד על כמה שהיה לחיית המחמד טוב, וכמה שטוב לה עכשיו. כל זה לפי הגיל, רמת הבגרות וניסיון החיים של הילד.

אם חיית המחמד כבר מבוגרת מאוד או במידה והיא חווה מחלה במשך תקופה ארוכה, שקלו לדבר עם ילדים לפני שהמוות מתרחש. אם תצטרכו להרדים את חיית המחמד, ייתכן שתרצה להסביר שהוטרינרים עשו כל מה שהם יכולים, המצב של חיית המחמד לעולם לא ישתפר ושזוהי הדרך הטובה ביותר כדי להפסיק את הכאב של חיית המחמד.

חיית המחמד תמות בשלווה, בלי להרגיש פגועה או מפוחדת

שוב, גיל הילד, רמת בגרות, ושאלות נוספות יעזרו לקבוע האם עדיף להציע הסבר ברור ופשוט למה שעומד לקרות. אם כן, זה בסדר להשתמש במילים כמו "מוות" ו "גוססת" או לומר משהו כמו "הווטרינר ייתן חיית המחמד שלנו את זריקה הראשונה שתגרום לו לעצום את עיניו ואז זה יגרום ללב להפסיק לפעום. ילדים רבים רוצים הזדמנות להיפרד מראש, וחלקם עשויים להיות מבוגרים מספיק או מבוגרים מבחינה רגשית מספיק כדי להיות שם כדי לנחם את חיית המחמד במהלך התהליך.

אם בחרתם להרדים את חיית המחמד, עליכם להיזהר מלומר שחיית המחמד הלכה "לישון" או "אנחנו צריכים לתת לה לישון." ילדים צעירים נוטים לפרש אירועים באופן מילולי, זה יכול לגרום להם בעתיד לפחדים לגבי שינה או ניתוח והרדמה.

אם מותה של חיית המחמד מתרחש באופן פתאומי, תצטרכו להסביר מה קרה בשלווה. תתנו מסר קצר ורגוע ותנו לשאלות שהילד שואל לקבוע כמה מידע תספקו לו.

הידבקו לאמת

הימנעו מנסיון לספק תירוץ מבריק ושקרי על האירוע. אם תספרו לילד שלאקי ברח, או ש"שוקו" יצא לטיול" זה לא רעיון טוב. קרוב לוודאי שזה לא יקל על העצב שהילד יחווה בלאבד את חיית המחמד, ואם האמת תצא לאור, הילד שלך יכעס עלייך על כך ששיקרת.

אם הילד שואל מה קורה לחיית המחמד לאחר המוות, תסתמכו על ההבנה, האמונה והתפיסה שלכם בנוגע למוות, ומכיוון שאף אחד מאיתנו לא באמת יודע מה קורה, אם תגידו "אני לא יודע" זאת בהחלט יכולה להיות התשובה המתאימה – זה בסדר להגיד לילדים כי "המוות הוא תעלומה".

עזרו לילד להתמודד

כמו כל בן אדם שמתמודד עם אובדן, ילדים בדרך כלל מרגישים מגוון של רגשות חוץ מעצבות לאחר מותה של חיית המחמד שלהם. הם עלולים לחוש בדידות, כעס אם חיית המחמד מורדמת, תסכול שהמצב של חיית המחמד לא יכול להשתפר, או אשמה על כך שהם לא יכול לעזור לחיית המחמד או שהיא ללא הבריאה כפי שהובטח להם.

עזרו לילדים להבין כי זה טבעי להרגיש את כל הרגשות האלה, וזה בסדר אם הם לא רוצים לדבר על מה שהם מרגישים, ושאתם שם להקשיב כאשר הם מוכנים לדבר.

אל תרגישו צורך להסתיר את העצבות שלכם על האובדן של חיית המחמד. תראו לילדים כיצד אתם מרגישים ודברו על זה בגלוי. תנו להם דוגמא לכך שמותר ושזה בסדר להיות עצובים כאשר מאבדים חבר אהוב. זה מאוד יכול לנחם את הילד לדעת שהוא לא לבד במערכה והיחידי שמרגיש עצוב. שתפו אותם בסיפורים על חיות מחמד נוספות שהיו לכם – ושאיבדתם כשהייתם צעירים וכמה קשה היה להיפרד מהם.

החיים ממשיכים הלאה

לאחר שההלם של החדשות דהה, חשוב לעזור לילד להתחזק ולהמשיך הלאה.

תוכלו לעזור לילדים למצוא דרכים מיוחדות להנציח את חיית מחמד. אולי באמצעות טקס קבורה, או פשוט לשתף את הזיכרונות של הזמנים שהיה לילד ולכם עם חיית המחמד. תוכלו לכתוב תפילה יחד או שכל אחד יכול לדבר על כמה שחיית המחמד הייתה חשובה לו. שתפו סיפורים על הרגעים המצחיקים או על ההרפתקאות שלכם. תתנו לילד המון חיבוקים אוהבים. אפשר גם להנציח את חיית המחמד בהדפסת אלבום תמונות שלכם, הדפסה על קנבס, ציור של הכלב ומזכרות רבות נוספות,

זכור כי האבל על אובדן של חיית המחמד, במיוחד עבור ילד, דומה לאבל על אדם. עבור ילדים, לאבד את חיית המחמד אשר סיפקה להם אהבה וחברות יכול להיות הרבה יותר קשה מאשר לאבד קרוב משפחה רחוק. ייתכן שיהיה צורך להסביר את זה לחברים, בני משפחה, או לאנשים אחרים שאינם בעלים של חיות מחמד או לא מבינים את זה.

אולי הכי חשוב, לדבר על חיית המחמד שלך, לעתים קרובות. תנו לילד שלכם לדעת כי הכאב הוא זמני, אבל הזיכרונות המאושרים שלו עם חיית המחמד יישארו תמיד. כאשר הזמן הוא הנכון, אתם יכולים לשקול לאמץ חיית מחמד חדשה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *