האם חיות מחמד מגיעות לגן עדן?

החתול שלי מת לאחרונה. הוא היה החבר הכי טוב שלי במשך שנים רבות, אפילו יותר נאמן מאשר כמה חברים שלי. תהיתי: מה קורה לבעלי חיים אחרי מותם? האם כלבים וחתולים מגיעים לגן עדן?

התשובה הקצרה לשאלה:
אם אתם שואלים האם יש איזה "גן עדן לכלבים ולחתולים" שבו יש גורים חמודים מתרוצצים סביב חלק מיוחד של גן עדן, אז, למרות שאני לא רוצה להיות זה שמאכזב אתכם, אז התשובה היא לא. עם זאת, אם אתם מתכוונים ל- "גן עדן" במובן השמימי הרחב, אז כן.

התשובה הארוכה יותר: הדיון הפילוסופי לשאלה האם בעלי חיים הולכים לגן עדן כבר התווכחו על כך לאורך מאות שנים.

לפי המדרש נקבע חד משמעית שלבעלי חיים אין חלק בעולם הבא. אבל זה לא מנע מחלק מהפילוסופים היהודים הגדולים ביותר להתווכח אם הרעיון של שכר ועונשו, ובהמשך לחיים שלאחר המוות, אכן חלים על בעלי חיים.

למשל, רבי סעדיה גאון, בעבודתו הפילוסופית המפורסמת ספר אמונות ודעות, כותב כי חיה מתוגמלת בסופו של דבר על כל הכאב שהיא עברה בחיים ובמוות

מאידך גיסא, הרמב"ם סבור כי מושג הגמול והעונש חל על האדם בלבד

לפי הקבלה
השאלה אם בעלי חיים מתוגמלים ויש להם נשמות אלמוות חשובה, שכן היא לא רק מעניקה לאדם נקודת מבט ומשמעות ביחסי הגומלין שלו עם שאר היצירות של הקב"ה, אלא מסבירה, בין השאר, את מטרת האדם בעולם הזה.

במכתב ארוך ומרתק, מזכיר הרבי מליובאוויטש הרביעי, רבי שמואל, הידוע כ"הרבי מהר"ש ", מסביר כי על אף שכמה מקובלים היו סבורים שלבעלי חיים אין נשמות אלמותיות, 5 על פי תורתם של בעלי החיות באריזאל העובדה שיש להם נשמות עצמאיות, והם הולכים לשמים .6 אריזאל נחשב בדרך כלל פוסק הסופי לכל תורת הקבלה.

נשמות אינטראקטיביות
כאשר הקב"ה ברא את העולם, הוא השקיע באדם את הכוח להעלות את הניצוצות האלוהיים או הנשמות הנמצאות בכל הבריאה. מסיבה זו, באופן כללי, הדרך שבה נשמה של בעל חיים מתרוממת ומוחזרת לאחר מותה למקור האלוהי שלה היא באמצעות יחסי הגומלין החיוביים והרוחניים שלה עם האדם.

כך, למשל, אנחנו יכולים לרומם את נשמתה של חיה כשרה על ידי ביצוע ברכה נכונה בעת אכילה, ועל ידי שימוש באנרגיה שנרכשו על מעשים של טוב וצדקה.

כפי שאתם רואים לשאלה זאת יש תשובות רבות. אנחנו הבאנו לכם רק את חלקם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *